Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



fredag 18 maj 2012

Fönstertema - Belysning


Susanne skrev som jag uppfattade det, att vi skulle belysa det mörka precis som vi ville. Kom osökt att tänka på den lilla statarbostaden på Skansen här i Stockholm. Belysningen, ja det var dagsljuset och den lilla fotogenlampan som satte ljus på det som troligtvis var i fokus. Naturligtvis bordet, det var nog där mor i  huset sydde, barnen om de fick gå till skolan läste sina läxor och far i huset funderade på hur allt skulle "gå ihop".



16 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

småler....därför att jag är uppvuxen under sju år av mitt liv med fotogenlampa..ja inte en sådan utan en sådan som man värmer och pumpar upp och som har glödstrumpa....fy 17 kan fortfarande inte riktigt tåla doften av fotogen ;-))

på dialekt säger vi glyttöge när det är dålig belysning ;-)

Hanna sa...

Ja tänk hur många de trängde ihop sig i de små stugorna. I dag tränger vi ihop oss i små lägenheter i storstaden istället ;0)

Pumita sa...

Fotogenlampas sken har jag också upplevt, inte hemma dock men på landet. Det är mysigt. Hur livet tedde sig för den här familjen är svårt att tänka sig, tufft på ett annat sätt än idag. Säger inte att det är lättare idag men annorlunda.

llhertz sa...

Fint ljus som silar in genom stugfönstret där. Fotogenlampor är sommarlampor i mitt liv och massor av mys. Lite annorlunda var det förstås en gång i tiden...

BP sa...

Den stugan har jag faktiskt varit inne i. Kan bara beundra familjen som bodde där. Allt vad vi tar för givet idag fanns ju inte ens då.
Bilden är underbar!

Susanne sa...

Fotogenlampan blev vår räddning många gånger när jag bodde i Nicaragua och strömmen var avstängd. De tropiska nätterna är svarta.

Härligt ljus som strömmar in genom fönstren och överlag en väldigt finstämd färgton i hela bilden.

Anna tassar in.. sa...

Tänk vad tiderna förändras..för inte allt förlängesedan var detta verklighet..ljuset faller fint i din bild..

Klimakteriehäxan sa...

Vackert, hemtrevligt - och extra belysningspoäng för fotogenlampan över bordet!

juanna sa...

Fin stämningsbild!

larans sa...

Fin bild från miljö från förr. Speglar kontrasterna bra med solljus/fotogenlampa. Och som några säger och tom upplevt, det är inte så himla länge sedan man hade det upplyst bara så här.

Erik Semlan sa...

En snygg stämningsbild från förr. Fint ljus som belyser rummet. :-)
Finns många detaljer att titta på i din bild från Skansen. Fotogenlampor är onekligen bra att ta till när dagsljuset tryter och det inte finns elström.
Vi har fotogenlampor ute på landet, inte dumt alls. :-)

Mia sa...

Åh...en sån där bild som jag bara dånar av! Helt underbart...

Cecilia Artista sa...

Vacker stämningsfull bild med härligt ljus!
Gillar också fotogenlampor!

Jah Hollis sa...

Ja, det var skillnad på den tiden. I dag har vi belysning omkring oss överallt i bebodda områden.

Laila sa...

Nuförtiden tycker man det ser längtansfullt och rofyllt ut. Då... fattigdom.

Ett vackert foto du fångat av miljön i det mjuka ljuset

Anonym sa...

solen belyser dina fönster riktigt bra. Precis som pysselfarmor sa så har jag också väldigt svårt för fotogendoften, så jag är glad att jag har vanliga lampor :)