Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



torsdag 21 juli 2011

Champagnen och "Bratsen"

"Jag mår illa - jag mår illa" sjunger Magnus Uggla i en av han mer kända låtar. Där får en hel del kändisar en släng av sleven. De så kallade "Bratsen"  = Uppkomlingar som är onödigt rika har nu högsäsong och semester från Stureplan.

Gångna veckan har de huserat i Båstad och kommande vecka kommer de att invadera Visby. I Expressen 18 juli kunde jag läsa om deras framfart och konsumtion av den ädlaste av drycker Champagne.
Pepes Bodega lär vara "innestället" Champagnen flödar den dyraste sålda flaskan kostade 125.000:-.
Men tro nu inte att drycken avnjuts som om du eller jag blev serverade något liknande.

Nej! I år hade krögarna förbjudit champagnesprut", d.v.s. man köper in en flaska á 10.000:- och sprutar den över sällskapet.
Så istället kan man "Vaska" köpa in en pava och be personalen hälla ut den! Eller varför inte "Traska" köpa in en flaska till ovan nämnda pris och låta den stå helt orörd på bordet och "traska" därifrån. Allt för att visa hur oerhört gott om pengar man har!


"Moeten" samt Chrystal är det vanligaste märket. Arma krakar till seriösa krögare, övriga turister och ortsbefolkning som måste åse detta.
I och för sig så behöver ju inte Pepes Bodega beklaga sig, de säljer champagne för 3,5 miljoner under denna vecka. Den är också förknippad med Båstadstennisen, "då affärsmän" knyter kontakter. En och annan seriös sådan finns säkert också på plats.
"Bratsen" tycker säkert att de betalar bra för sitt övriga "svineri", ockupation och behov av utlevelse.
Nästa vecka är det Visbys tur. Förmodligen har hemmafolket rymt, det lär bli helt för jäkligt  när de anländer. En annan knatade in på systembolaget och tog några bilder i smyg. Men något lyxigt måste ju ändå inköpas och förtäras. Så en hygglig flaska "rödtjut" inköptes med gott samvete.

Flaskan öppnades och nu var ju frågan - Ska den  "Sprutas", "Vaskas" eller "Traskas"?
Mja, vem vill "sprutas" av en flaska rödvin? Absolut inte jycken Molly. För snål för att "vaska". Så jag valde att "traska", runt huset alltså. Och tänka sig flaska stod kvar! Öppnad och redo för förtäring.

Nej, jag umgås nog heller med hönsen och sitter och pratar en stund i hönsgården. De är väldigt modesta och nöjer sig med att dela en burk majs. Då kan man snacka om att "vaska" de små kornen slängs ut och det blir ett intensivt pickande.
Här har vi tre av dem, Britta, Maja och Signe.




Sen måste jag ju bara avslutningsvis göra om Orups text lite, ("hellre jagad av vargar").

En bloggare: Alexandra "Kissie" Nilsson påstår i Expressen - "jag gjorde av med 20.000:- stod och vaskade skumpa på Pepes, liksom" Herre min tid!

"Jag blir hellre jagad av tuppen - än älskad av "Brats"!!!!!!!!!

(Tuppen heter Elton)


8 kommentarer:

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Ha ha det var ironi på hög nivå, undrar om man kan smita in och ta för sig av champisen som traskas? Nä jag håller med om att en flaska rötjut hemma i trevligt sällskap smakar bättre.
Tuppen blev väldigt tjusig på bild

Nett sa...

Oj.. vilka priser på champangen, men jag vet inte om den är god direkt har aldrig varit älskare av champange!

Unknown sa...

Morrn.
I värsta fall så går det an att dricka den.....
Jag menar "rötjuten"....
Ha de bra.

Hasse A Norge

juanna sa...

Du skulle passat på o plåtat medan de omogna bortskämda ungdomarna braskade o vaskade runt. sedan kunde du sålt bilderna till slaskpressen.

Undrar om de tänker på hur absurt de lever. medan andra svälter ihjäl.

Du gav mig i alla fall dagens skratt.

Linnea sa...

Kära nån Juanna! Jag var inte där och förhoppningsvis kommer jag aldrig att vara där heller. Usch fy och ve! Ska jag åka till Båstad så får det allt bli i september. Älskar dock Österlen, Borrby, Skillinge, kanske, kanske, så skulle man hitta något och som pensionär för "tulta" omkring på stranden med sin kamera!

4U2 sa...

Vilken tupp och så fina "damer" den har!
Ja, vad säger man om svinen som inte ens pengaöverflödet lärt de att bete sig som människor? Undrar om de någonsin läst och tagit till sig sånt som Radiohjälpen, Röda korset m.m.

Anonym sa...

Ja fy tusan vilka oskick och fasoner det finns. Man saknar ord. Och vad har champagnen gjort för ont för att bli behandlad på detta vis? Man tar sig för pannan.

Anonym sa...

*SUCK*
Vilken TUR att man INTE bor där brattsen trivs och vilken TUR att jag är MYCKET klokare (liksom du tydligen) och köper modesta saker som avnjutes med den/dem man älskar i lugn och ro...
SKÅL min vän! ;-)