Välkommen till min blogg

Varmt välkommen till min blogg! Jag har skapat denna för att ha lite roligt, dela foton och annat med andra intresserade. Som nämns i min profil älskar jag hundar, promenader, min lilla familj och torpet. Alla foton som visas på min sida är tagna av mig själv (IB Linnea) om inte annat anges. Min mor hette Elsa Linnea därav namnet på min blogg!
Du får gärna kommentera mina inlägg och kan välja om du vill vara anonym eller uppge en adress till egen blogg eller e-postadress.

OBS: Alla bilder i inläggen kan klickas upp till större storlek.



torsdag 16 juni 2011

Eskilstuna - En lördagsutflykt

Den senaste tiden har det blivit stor koncentration på fototriss, traktorer, bilar, mm.
http://elsasdotter.blogspot.com/search/label/Fototriss%20-%20%C3%85ldrande
Så nu är det dags för härliga ungar och en titt på den lilla oasen i Eskilstuna, Rademachersmedjorna. Ungarna här har kul då Munktell området hade öppet hus. Bolinder Munktell är en känt varumärke från 1932 när det gäller tillverkning av traktorer, grävmaskiner och annat. Men denna gång skippar jag dem. Länk till Munktell finns i slutet av inlägget.

Till dånande musik - "tekno" tror jag hoppade grabbarna med stor precision!







Efter ett glas vin på Eskiltunas fina konstmuseum och en titt på glatt klottrande mindre barn!


Visser-ligen hade vuxna hjälp till att klottra, men så det blev dags att vila öronen och knata vidare till den lilla oasen Rademachersmedjorna som  fanns redan under 1650 då de tillverkade saxar, knivar, pistoler, lås.m.m.

En gammal smedja är ännu verksam och tillverkar smidessaker.

Ett exempel är lyktor, som den här vackra som hänger på den välkända krogen "Jernbergska" ena gavel.


Det finns mycket att titta på inom området, all sorts hantverk förståss, ett lite kafé och framför allt alla vackra små hus, sneda och vinda men med värdigt åldrande. Ja det finns många utflyktsmål runt Eskilstuna som är väl värda att besöka. Sen Mälardalens högskola kom till så har hela staden fått ett "ansiktslyft". Själv är jag Stockholmare, men min andra stad är just Eskilstuna sedan ca 25 år beroende av att det älskade Siggestorp ligger i krokarna.

Avslutningsvis vill jag påtala att Eskilstuna tågstation kanske inte är någon höjdare, så jag försökte förgylla den lite: Så här sitter Linnea själv tillsammans med Mollan och inväntar Stockholmståget.

www.bolinder-munktell.se/
www.eskilstuna.nu/Turism.../Rademachersmedjorna/

6 kommentarer:

juanna sa...

Sista bilden är roligast - den förgylls av både hund o kvinna.
De första bilderna på barnen: ställ in kameran på tid t.ex 1/1000 (kameran ändrar bländaren efter ljuset)- rikta kameran mot barnen och låt kameran hänga med i rörelsen så blir barnen skarpa o bakgrunden suddig - det ger mer fart i bilden..

Anonym sa...

Fint drag i bilderna! De verkar ha roligt!
skickar e-post/M

juanna sa...

Huvudet ner och bena upp - tiden blev fel. Det ska naturligtvis var lång tid: 1/30 eller 1/60 dels sekund.
Annars var det rätt.
Ha det gott!

Anonym sa...

Heljusta bilder och vilka bra råd ang fotograferingen. Då kan det bli riktigt bra - även för oss andra amatörer. Ammis

Anonym sa...

Huvudet är ner men benen också! Haft en j---a datorkrasch! Fått köra om allt! Smäller snart av, har ju inget tålamod med tekniska prylar. Men min sambo förståss.

Det är underbart, fantastiskt att ha vänner där ute som ger råd! Ditt råd Judotter kan ju bli hur bra som helst. Förr, bländare 16 skärpedjup hela vägen, bländare 2,8 till skärpedjup på motivet! Nya lagar gäller det digitala. Måste nog gå en kurs ändå!

Tack/Linnea

Linnea sa...

Nej nu är jag bakochfram! Menar förståss tvärtom, en snabb tid ca 125 - 250 och en mindre bländare!!! Suck!